Pages Menu
Categories Menu

Posted by on Čvn 15, 2016 in Cestování |

Největší nabídka Škody, Volkswagenu a Fordu

BRATISLAVA Horúčka kolem šrotovného nabírá obrátky. Možnost získat dotaci od státu se snaží využít co nejvíce lidí. A tak se nová auta prodávají lépe než v nedávné minulosti – jako je to však s trhem ojetých vozidel?

Podle Autobazar , nejrychleji rostoucího inzertního portálu na Slovensku, z celkové nabídky autobazarů je k 6. dubnu 2009 až 23% automobilů starších než 10 let – což je jedna z podmínek šrotovného. Z toho nejčastěji jde o značky Škoda (12%), Volkswagen (11%), Ford (10%), Fiat (9%) a Renault (8%).

Před zavedením šrotovného tvořily vozy nad 10 let až 25% z celkového objemu prodeje autobazarů na Slovensku. V měsíci březnu byl zaznamenán pokles prodeje, což může být právě motivací soukromých osob dát své staré auto dříve sešrotovat jako nabídnout k prodeji. Ne všechny deset a víceleté automobily se však vyplatí sešrotovat.

Nabídka aut starších než 10 let a zároveň v ceně méně než 2000 euro – což je výška druhé vlny šrotovného – tvoří přibližně 7% z celkové nabídky ojetých vozů na Slovensku. Nejvíce opět tvoří značka Škoda (25%), za ní následují Ford (11%), Fiat (8%), Renault (7%) a Volkswagen (6%).

Vzhledem k tomu, že další podmínkou pro získání příspěvku od státu je být vlastníkem auta na sešrotování minimálně auto staci mat přihlášené od 31.12.08. , Tuto šanci pravděpodobně využijí pouze soukromé osoby a autobazary budou automobily kategorie “šrotovného” nabízet i nadále na prodej. Jejich ceny se však podle odhadů pohnou směrem dolů, a tedy 10 let staré auto, které je plně pojízdné, si bude moci bez problémů dovolit většina Slováků, což může také přispět k obnově zastaralého vozového parku na Slovensku.

První kolo šrotovného proběhlo od pondělí 9. března do středy 25. března, kdy se minula k tomuto účelu původně vyčleněna částka 33,2 milionu eur (1 miliarda Kč). Vláda se proto minulý týden rozhodla uvolnit na pokračování projektu dalších 22,1 milionu eur (665,8 milionu Kč) s tím, že jde zároveň pravděpodobně o poslední možnost získat státní příspěvek na koupi nového auta v maximální hodnotě 25.000 eur (753.150 Kč) po sešrotování vozidla, které má minimálně deset let av evidenci bylo registrováno nejpozději na konci minulého roku.

Oproti prvnímu kolu se v jeho druhé vlně změnilo rozložení příspěvků mezi stát a prodejců – po novém ministerstvo hospodářství poskytne dotaci na nákup nového vozu ve výši 1000 eur (30.126 Kč) jen pod podmínkou, že prodejce poskytne slevu z ceny vozu minimálně ve stejné výši. V prvním kole byl základní příspěvek státu i bez spoluúčasti obchodníka 1000 eur (30.126 Kč) av případě, že prodejce přispěl ze svého dalšími minimálně 500 eury (15.063 Kč), státní dotace se zvýšila na 1500 eur (45.189 Kč).